Zweten en rijst eten

30 maart 2017 - Phnom Penh, Cambodja

Lieve allemaal!

Ja, helemaal waar, het is een tijdje geleden dat we iets van ons hebben laten horen. Maar wellicht herinneren jullie je nog de algemene tendens van onze Nieuw Zeeland trip: frisse lucht, schoon water, mooie natuur, veel vrijheid en gastvrije mensen.

Eenmaal in Cambodja aangekomen (alweer bijna vier weken geleden) konden we het rijtje als volgt opsommen: veel stof, bijna 40 graden, uitlaatgassen, afval op straat, corruptie, en héél druk. Met andere woorden, we moesten even wennen en onze standaarden van leven moesten na Nieuw Zeeland wat omlaag :)

En toch…

En toch, vanaf het moment dat we dat deden, zagen we de schoonheid van dit land! Omdat we deze  maand voornamelijk in de hoofdstad Phnom Penh hebben doorgebracht, hebben we een goed beeld kunnen krijgen van hoe de mensen hier wonen en leven en we hebben geprobeerd op zoveel mogelijk vlakken deel te nemen aan het leven hier. Dat betekent onder andere:

• Rijst, rijst en nog eens rijst eten. Cambodjanen (ofwel de Khmer) eten het bij elke maaltijd en hun woord voor eten betekent letterlijk vertaald zelfs “eet rijst”.
  • Een langzaam tempo aanhouden. Alles wat hier gebeurd gaat in een traag tempo, hetgeen ook wel moet met de hitte hier.
  • Uitzondering op voorgaande is het verkeer, dat gaat namelijk super snel en chaotisch. Bussen, auto’s, tuk-tuks en vooral heel veel motors rijden hier kris kras door elkaar zonder enige logica of regels en uiteraard zonder roetfilter. Uitgerust met mondkapje en helm lukt het ons inmiddels om hier met onze gehuurde motor als echte Cambodjanen doorheen te rijden.
  • Iedere dag meerdere keren koud douchen. Zowel door de hitte als door het vele stof en vuil, is vaak douchen hier een must. Wel jammer dat we iedere dag na het douchen toch niet zo bruin zijn als we dachten ;)
  • Leven op straat. Daar is namelijk waar het gebeurt en ons appartement is niet heel cozy (lees: ons ene raam kijkt uit op een garage en het andere op de muur van een groter gebouw). Dat betekent: struinen over de markt, op tijd stoppen voor ijskoffie en lekker buiten eten.

Vrijwilligerswerk bij COLT

Maar een groot deel van ons “dagelijks leven” hier bestaat uit het vrijwilligen bij COLT (Cambodian Organization for Living and Temporary-care). Dit is een organisatie die hulp biedt aan (wees)kinderen en hun families op het gebied van onderdak, kinderopvang, onderwijs en medische- en sociale hulpverlening. Momenteel wonen er ruim 20 kinderen permanent bij COLT en daarnaast is een groot deel van de activiteiten gericht op  de community van gezinnen die op en rond de vuilnisbelt wonen (o.a. met een daycare, schooltje, medische hulp). De afgelopen weken hebben we hier een kleine bijdrage aan mogen leveren. Gielis heeft vooral als handyman gewerkt en schilderde onder andere klaslokalen en legde samen met andere vrijwilligers een pad aan voor de klaslokalen. Anne gaf Engelse les aan zowel enkele COLT kinderen als de jongste kinderen vanuit de community. Vooral dit laatste was best pittig omdat het veel jonge en speelse kinderen zijn die allemaal nog nauwelijks Engels spreken. Dat betekent dat ze het Engels vooral leren via spelletjes, liedjes, boekjes en flashcards. Meestal een gezellige bende dus :)

De kinderen die hulp van COLT krijgen, hebben veel meegemaakt en bevinden zich vaak nog steeds in moeilijke (gezins) omstandigheden. Je kunt hierbij denken aan armoede, alcoholmisbruik bij ouders en misbruik. Waar je op de fundraise filmpjes die we in Nederland te zien krijgen vaak zeer schrijnende beelden van de kinderen te zien krijgen, is het beeld van de kinderen die we hier ontmoeten genuanceerder dan dat. Natuurlijk zijn er momenten waarop de kinderen verdrietig zijn of zie je soms kinderen die zeer arm zijn en niets hebben, maar er zijn tegelijkertijd ook veel blije kinderen, die lekker spelen, die ons logge Hollanders inmaken op het volley- en voetbalveld naast de school en ondanks hun situatie kunnen lachen en genieten. Voor ons heel waardevol om beiden te zien.

Mocht je meer info willen hebben over COLT: http://www.colt-cambodia.org

Andere bezienswaardigheden

Naast het vrijwilligerswerk hebben we ook nog een beetje de toerist uit kunnen hangen. Zo zijn we een weekendje weg geweest naar de oude tempels van Angkor, waar ook de films van Tomb Raider zijn opgenomen.

Daarnaast bezochten we in Phnom Penh de indrukwekkende gevangenis Tuol Sleng en de Killingfields. Beiden zijn overblijfselen van de tijd waarin Pol Pot met zijn communistische partij Khmer Rouge (1975-1979) regeerde over Cambodja, hetgeen het leven kostte van ruim 3 miljoen Cambodjanen (1 op de 4!). Dit heeft ervoor gezorgd dat een hele laag van de bevolking is uitgeroeid hetgeen nu nog zichtbaar is omdat je hier bijna alleen maar mensen van jonger dan 35 ziet (ongeveer 70% is jonger dan 35!). Het enge is dus dat dit nog helemaal niet zo lang geleden is – en de Khmer Rouge zelfs tot 1993 een zetel gehad heeft binnen de VN. De bevolking is dus nog echt aan het opkrabbelen.

Al met al…

Terugkijkend kunnen we zeggen dat de afgelopen maand ons veel geleerd heeft. Vooral het relaxt meegaan in het leven hier is erg waardevol geweest. Daardoor hebben we kunnen ervaren dat het beleven van een land nog veel leuker is dan de highlights langs lopen en afvinken. Iets wat iedereen die op reis gaat wel weet, maar soms toch lastig is om in de praktijk te brengen omdat je het gevoel hebt iets te missen als je niet alle highlights afgaat. Het is super dat we hier hebben mogen ervaren dat dit niet het geval is en dat de ervaringen met een land alleen maar rijker zijn als je de tijd neemt om het land te leren kennen. Een mooi inzicht wat we meenemen voor de rest van onze reis.

Aanstaande zondag pakken we de bus naar de Oosterburen van Cambodja… Vietnam! Nu al zin in al die loempia’s….

Veel liefs van ons!

Gielis en Anne

1. Papa Fred:
    30 maart 2017
    Bedankt voor de update. Ziet er weer fantastisch uit. Misschien zijn jullie de rijst zat maar ik zou best even over willen komen om op de hoek van de straat een portie te eten.
    Veel plezier nog de laatste dagen in Cambodja en veel plezier in Vietnam.
    Liefs.
  2. Roy:
    "Een weekendje weg" Geniaal!!! haha
    En jullie hebben daar een eigen motor? Respect!! Hoeveel bijna dood ervaringen zijn jullie nu rijker?
    Gaaf verhaal weer! Mooi om te lezen hoe jullie reizen, geniet weer van het volgende land!
  3. Lisanne:
    30 maart 2017
    Super mooi Anne en Gielis! Fantastisch dat jullie zo in leventje daar hebben kunnen opgaan. Veel plezier in Vietnam, gelukkig is het daar niet zo druk op straat en eten ze weinig rijst ;)
  4. Roy:
    30 maart 2017
    "Een weekendje weg" Geniaal haha!!!
    Hebben jullie daar een eigen motor?! Stoer!... maar hoeveel bijna dood ervaringen rijker?
    Gaaf verhaal weer, nu weer op naar het volgende land! ben benieuwd.
  5. Brigit:
    30 maart 2017
    Wat een heerlijk reisverslag om te lezen ! Zo lekker overzichtelijk!! En jullie zien er echt al wel bruin uit!!Moesten jullie toestemming vragen om foto's van tehuis en kinderen te mogen maken?
    Een goede busreis gewenst naar Vietnam!! Hoelang gaat die busreis duren?Zal weer veel te zien zijn onderweg!Geniet!!
    Liefs
  6. Alex en Inge:
    30 maart 2017
    Pas maar op dat jullie straks niet meer herkend worden wanneer jullie terug zijn, super bruin!! En dan zeggen dat jullie niet bruin zijn geworden ;-). Het lijkt me dat jullie een hele mooie en bijzondere ervaring rijker zijn! Geniet van t volgende land.
  7. Nienke:
    30 maart 2017
    Wat een geweldige verhalen en foto's! Ik krijg er helemaal reiskriebels van :) voorlopig moet ik het doen met jullie foto's en verhalen dus ik kijk alweer uit naar de komende update :)
    Liefs Nienke
    P.s het Ikazia mist je Anne!
  8. Erna en Peter:
    30 maart 2017
    Nou we laten ook maar eens even iets van ons horen. Wat leuk om jullie reisverslagen te lezen, maar bovenal jullie foto's te zien. Geweldig mooi en indrukwekkend. Jullie zien er heerlijk ontspannen uit, dus het kan bijna niet anders dan dat deze reis jullie brengt wat je evan gehoopt hebt. Geniet lekker verder.
  9. Myriam van der Heijden (Esch):
    Hoi, hoi Gielis en Anne,

Mazzaltovs, vind ik jullie! En geweldig dat je de mogelijkheid hebt om alle nieuwe wereld-ervaringenn op te doen. De tegenstelling met eerdere ervaringen in New Zeeland en Cambodja is wel erg groot. Mochten jullie ideeën aandragen in bepaalde organisaties: GEBRUIK DE ZONNE-ENERGIE!! Leg velden met zonnepanelen aan daar !! En laat mensen eigen inkomen opbouwen daaruit en welvaart opbouwen ! Wens jullie alle goeds in verdere reis naar Vietnam. Wat een 'horizon'verbreding voor jullie!
    Vooral GENIETEN OOK ! ..Myriamxx
  10. Karin:
    Hi daar zijn ze weer!!
    Wat een leuke verhalen en mooie foto's. Geniet nog van de laatste momenten en dan op naar de volgende stop!
    Liefs Karin
  11. Jose:
    30 maart 2017
    Hoi Anne en Gielis, wat leuk om weer iets van jullie te horen en te zien. Ik zie het al helemaal voor me hoe jullie op de motor door de omgeving rijden zonder verkeersregels!!! en wat leuk Anne om jou zo tussen de kinderen te zien om les te geven en Gielis lekker aan het schilderen, wat goed van jullie om zo Iets positiefs bij te dragen voor deze mensen en kinderen. Veel plezier en goede reis naar Vietnam en ben alweer benieuwd naar nieuwe ervaringen in dit land. Groetjes Henk en Jose.
  12. Bob:
    30 maart 2017
    Heerlijk om te lezen! En die laatste alinea...Zo waar!:)

Have fun in Vietnam!!
  13. Cindy:
    31 maart 2017
    Hej Anne en Gielis,

Wat een leuke tijd hebben jullie! Heerlijk dat je het 'gewone' leven daar mee kunt maken. Ik zie aan de foto's dat schoeisel een overbodige luxe is. Met 40 graden is dat ook wel te begrijpen. Heel veel plezier en ik kijk uit naar jullie volgende update.

Liefs Cindy
  14. Marjan Leensen:
    31 maart 2017
    Dag Gielis en Anne,
    Gelukkig nog goed doorvoed, misschien met rijstbuikjes ? Is er ook fruit te kopen ?
    Voor de nodige vitamientjes. Als de stof en modder is afgewassen lijken jullie vlg de blog, wel blanker, maar de foto,s laten een bruine teint zien, zoals we nog nooit bij jullie gezien hebben. Dat jullie dit met die hitte volhouden, kan alleen met een goede conditie.Liefs
  15. Anna:
    1 april 2017
    Wel vermoeiend, fysiek werk doen met die enorme hitte! Het is inderdaad leuker om echt mee te draaien in een land. Heb ik ten minste wel altijd gevonden in andere landen. Dat is het echte leven daar. Mooi dat jullie zo een bijdrage kunnen leveren aan deze goede doelen!
    Goede tip ook van Myriam, over die zonnepanelen. Ik lees op de website van COLT dat ze in 2012 m.b.v. de ASN Bank (goede bank ;) ) al bezig zijn geweest met opzetten/ afronden van een (eerste?) solar systeem. (Genoeg zon daar in ieder geval!) Ik zie ze nog niet liggen op het dak van de klaslokalen, maar er wordt zo te zien wel aan afvalscheiding gedaan!
  16. Thilde:
    2 april 2017
    Wij zijn blij dat jullie er nog steeds gezond en vrolijk uitzien. Een land is inderdaad meer dan zijn bezienswaardigheden. Toch mooi dat jullie het Angkor-complex hebben bezocht, en de gedenkplaats van de killing fields. Geen bouwmaterialen op je tenen gekregen, Gielis? Anne, wat ziet dat er leuk uit met die kindjes. Vonden ze het leuk om Engels te leren? Vroeger was het land Frans georiënteerd, maar daar zal je nu niet veel meer van gemerkt hebben. Ben benieuwd of in Vietnam ook rijst het basisvoedsel is. Ook daar een goed verblijf toegewenst!
  17. Jones:
    2 april 2017
    Bedankt voor jullie mooie reisblog. Pas op julliezelf in Vietnam. Groetjes Jones
  18. Gerrie van Raaij:
    3 april 2017
    Wat een indrukwekkend verslag.
    Het ontroerde me , wat jullie over de kinderen schreven, ondanks armoede en slechte omstandigheden kunnen ze ook blij zijn en genieten.
    Daar kunnen wij nog veel van leren.
    En nu weer kijken wat Vietnam te bieden heeft.
    ervaringen voor jullie verdere leven.
    liefs van Gerrie.
  19. Martin en Maria:
    6 april 2017
    Hoi Anne en Gielis,
    Weer een prachtig en overzichtelijk verslag van jullie reis, leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken. En ja, wat een verschil van landen, maar dat is juist zo mooi van zo'n grote trip. Jullie kunnen een land zo echt "beleven", met de alledaagse dingen en dan toch ook nog de bezienswaardigheden bekijken. Ook supergoed van jullie dat jullie daar nog goed werk verrichten! Ga zo door en tot de volgende keer. Liefs van ons
  20. Marlon:
    12 april 2017
    Trots op jullie dat jullie je op zo'n lekkere rondreis ook nog eens heel erg nuttig maken met vrijwilligerswerk!
    En wat zien jullie er lekker bruin en gelukkig uit :-) Wees voorzichtig met je motor skills! X
  21. Paul:
    15 april 2017
    Your photos look great, glad you're having a good time guys !! Wish you the best for your trip
  22. Anja Ulkeman:
    17 april 2017
    Dankjewel voor het mooi reisverslag en de prachtige foto's. Het roept vele prettige en emotionele herinningen op. Een voorrecht om deze landen te mogen bezoeken. Top dat jullie actief en betrokken zijn geweest bij het COLT, heel bijzonder.
    Een goede reis verder en geniet, CARPE DIEM!
    Haarlemse groet van Anja ( 4-daagse - gast bij Ton en Brigit).
  23. Bram:
    19 april 2017
    He An en Gielis,

Tof verhaal! Echt waardevol hoe jullie het land zo bewust beleven. Mooi dat jullie nog bij COLT gewerkt hebben. Steentje bijdragen aan een betere wereld!

Mooi dat jullie je volleybal-skills nog wel op peil weten te houden. Ze zullen weten dat Anne "Sticky Fingers" Van Raaij daar is geweest!! We zullen jullie missen over een maandje ;-)

Geniet van de volgende bestemming!
  24. Jan:
    21 april 2017
    Dag luitjes,

Ik had al eens wat zitten kijken naar die prachtige foto's van jullie in Nieuw-Zeeland. Zag er allemaal zo fris, kleurrijk en gezond uit (en het landschap ook). Zoals ik het nu lees zijn jullie al weer 3 weken weg uit Cambodja. Noach en Aga waren vast blij met jullie hulp en gezelschap. Bijzonder om het contrast van al die verschillende landen zo op het gemakje in je op te nemen lijkt me. Ben benieuwd hoe Vietnam is geweest!
    Gielis, fijne verjaardag maandag!!

Hartelijke groeten
    Jan
  25. René & José:
    24 april 2017
    Lieve Anne en Gielis, ik had me aangemeld om jullie blog te gaan volgen maar vervolgens niets gehoord of doorgekregen, ik weet ook niet wat ik fout heb gedaan, blondje! Toch laatst maar even aan je vadertje gevraagd die ik bij de fysio tegenkwam en die heeft dit adres doorgegeven en ja joepie ik heb jullie gevonden! En zeker op deze heugelijke dag wil ik jullie dan ook van harte feliciteren met Gielis z´n verjaardag, heel bijzonder om dat zo te vieren denk ik. Ik ga zo even jullie blogs bijlezen want dat heb ik nog niet gedaan, maar even doen bij een kopje thee en er de tijd voor nemen. Sorry dat je dus nog niks van ons hebt gehoord, is zeker niet mijn ¨normale doen¨ (hoezo normaal!) zullen we maar zeggen maar ik heb wel veel aan jullie gedacht. Geniet nog van jullie samenzijn en al het moois om jullie heen dat zeker op jullie pad komt, groetjes ook van René en heel veel liefs en dikke kus van mij, José
  26. Mirte:
    24 april 2017
    Hoi Gielis en Anne! Ik ben een beetje laat met het lezen van jullie bericht, maar ik wilde vandaag natuurlijk ook even iets posten voor de verjaardag van Gielis. Happy birthday! Maak er een leuke dag van vandaag samen! En verder zijn jullie goed bezig zo te lezen. Hopelijk is het vervolg van jullie reis net zo waardevol en bijzonder!
    X Mirte
  27. Myriam van der Heijden (Esch):
    Hoi, hoi Gielis en Anne ,

VAN HARTE GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG GIELIS!

Maak er een topdag van !!! Ik proost op jullie gezondheid en ook op het succes van deze reis!
    groetjes Myriam xxx
  28. Bob:
    24 april 2017
    Gefeliciteerd met je verjaardag Gielis!! Ik neem er eentje voor je. En vergeet ons niet af en toe te verblijden met een blogupdate;).

Geniet ervan!

Groetjes,

Bob
  29. René & José:
    24 april 2017
    Zo, helemaal bijgelezen, jullie slapen inmiddels al als Roosjes na vast een lekker wijntje op je verjaardag te hebben genomen. Mooi om alles zo te lezen en wij wensen jullie nog heel veel plezier en geniet van alles, liefs en knuffel van ons x
  30. Brigit:
    25 april 2017
    Wij zitten bij Jan en Greet en hebben samen jullie foto's bekeken.Maak nog heel veel plezier daar en kom gezond terug! (Jan)
    Greet : Knap dat jullie dit aangedurfd hebben . Echt iets voor jullie hele leven! Veel succes nog en veel plezier. Dikke kus. (Greet)
  31. Carlijn:
    26 april 2017
    Hi Gielis, gefeliciteerd. Dacht dat je verjaardag wel mooi moment zou zijn voor een nieuwe blogpost ;-)

Dikke X voor Anne!

Groetjes, Carlijn
  32. Thilde:
    27 april 2017
    Nu hebben jullie koningsdag in Tilburg gemist! Zo te zien (tv): erg druk, erg gezellig, leuke positieve sfeer.
  33. Renske:
    2 mei 2017
    Lieve Anne en Gielis,

Ik ben er even lekker voor gaan zitten om jullie reisverhalen te lezen. Echt superleuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Vanuit een regenachtig Millingen ben ik dan ook best een beetje jaloers (zelfs op 40 graden). Geniet nog van jullie verdere reis!

Liefs Renske
  34. Ineke:
    21 mei 2017
    Mooi verhaal.....je kunt ook altijd in Nederland nog les gaan geven Anne........leuk hoor die jonge onbevangen kindjes, dankbaar werk. Goed bezig geweest, respect !!!!
  35. Jose:
    21 juni 2017
    Anne van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Groetjes aan Gielis en nog heel veel plezier op jullie avontuurlijke reis,
    Lieve groet, Henk en Jose?