Noord Vietnam: het motorbike avontuur

5 mei 2017 - Hanoi, Vietnam

Lieve allemaal,

We kunnen allerlei excuses verzinnen (“we hadden geen internet”, “een Vietnamese hond at onze aantekeningen op”), maar we moeten eerlijk zijn: op tijd bloggen zit ons niet echt in de genen – iets waar velen van jullie ons al subtiel attent op hebben gemaakt. Nee, het is niet dat we niet aan jullie denken of jullie berichten niet lezen (thnx nog voor alle verjaardagswensen), maar we leven gewoon heel erg in het hier en nu (zennnnnn ;).

Na onze goede ervaringen met het meegaan in het dagelijks leven in Cambodja, hebben we ook in Vietnam geprobeerd weg te blijven van de grote toeristische centra en ons onder te dompelen in het (Noord-) Vietnamese reilen en zeilen. Denk hierbij aan activiteiten als het drinken van Bia Hoi (het lokaal gebrouwen bier dat hier rijkelijk uit de straattapjes vloeit) en het eten van superlekker straatvoedsel waarvan je de helft van de tijd niet weet wat het is (hint: kwispel, kwispel, woef!). Daarnaast hebben we de stoute (motorhand)schoenen aangetrokken om een motortrip te maken door het dun-bevolkte Noord Vietnam. Hoe dat tot stand kwam….

Het idee

Omdat we er in Cambodja niet in geslaagd waren om een Chinees visum aan te vragen en dit dus in Hanoi moesten doen, besloten we onze ruim vier weken door te brengen in het noorden van Vietnam. Via een aantal blogs hadden we gelezen over motorrijden in het extreme noorden van Vietnam en hoe supermooi dat zou moeten zijn.

Een idee voor onze trip was daarmee geboren. Ja, het was een beetje een experiment, maar het voordeel was dat we een deel van onze trip het gezelschap hadden van twee ervaren reizigers, Aga en Noach, onze vrienden die de boel bij COLT in Phnom Penh runnen (zie vorige reisblog). Zij hadden vakantie en samen huurden we wat motorbikes en hebben we een fantastische trip gehad. En uiteraard delen we met jullie welke factoren deze trip uiteindelijk zo super hebben gemaakt:

1. De omgeving

Vanaf Hanoi is het een slordige 300 km omhoog voordat je in het uiterste Noorden van Vietnam terecht komt. Dit gebied kenmerkt zich door bergen (in tegenstelling tot de rest van Vietnam) en daarmee een stuk frissere temperaturen. Het gave aan deze omgeving zijn de rijstterrassen, die in combinatie met de veelvoorkomende mist hele vette mystieke views geven. Ook cool: op sommige stukken zie je aan de andere kant van de vallei China liggen (frontier area). Maar: het mooist aan de omgeving is toch wel…

2. De bevolking

Ongeveer 8% van de Vietnamese bevolking bestaat uit zgn. Ethnic Minorities: stammen of tribes met een eigen taal, eigen klederdracht, en vaak ook hun eigen specifieke uiterlijk. De meeste van deze minority groups (ruim 50!) leven in de bergen van Noord Vietnam. Ze leiden een eenvoudig bestaan (denk aan koken op houtvuur, ploegen met buffels, eenden hoeden, etc.). Wij hebben onze ogen uitgekeken naar deze mooie mensen, die op hun beurt weer hun ogen uitkeken naar ons, want veel Westerlingen zien ze niet. Kinderen kijken je met grote ogen aan, zijn wat verlegen of snellen een tijdje op hun fietsje met onze motor mee om een high five te geven. Ook volwassenen zoeken contact (“Ello!”), willen met je op de foto, of nodigen je uit voor een kopje thee of rijstwijn.

3. De motorbike

Nadat onze verhuurder op onze motorbike, min of meer een kruising tussen een scooter en een motor, een bagagedrager voor onze backpack had geknutsled (lees: een paar stukken hout, ijzer, en rubberbanden) waren we good to go! Super om zo vrij te zijn; de motor bracht ons op plekken waar we anders nooit waren gekomen. Soms kwamen we op deze plekken trouwens wel met wat zwetende handjes aan nadat we op bobbelige roads hele kolonnes trucks (formaatje dakar) en locals met teveel Bia Hoi of rijstewijn achter de kiezen hadden ontweken.

En verder…

Naast bovenstaand motoravontuur hebben we natuurlijk ook lekker gerelaxt en gechillt. Zo zijn we met Noach en Aga lekker decadent met een privé boot naar Lan Ha Bay geweest. Dit is het minder bekende broertje van Halong Bay minus de hordes toeristen. Omringd door de prachtige karstbergen die midden in zee “staan” hebben we uren in en op het water doorgebracht. Ook verbleven we een paar dagen bij een Vietnamees gezin op een “farmstay” op het platteland. Hier nam het gastgezin ons mee in hun gebruiken wat betekende dat we samen gekookt hebben, Gielis op buffels ging rijden en we het traditionele spel “grab a goat” speelden (lijkt misschien een beetje zielig maar het was vooral leuk en grappig).

Inmiddels zijn we weer terug in Hanoi vanuit waar we zaterdag met de nachttrein de grens zullen oversteken naar de grote bovenbuur China. Een beetje gespannen zijn we wel want als we de verhalen mogen geloven zijn Chinezen vies, luidruchtig en is communiceren nauwelijks mogelijk (no offense voor de Chinezen die dit toevallig lezen). Gelukkig wordt daarna nog wel vaak toegevoegd: “maar het is wel een super mooi land hoor!”. We zijn dus heel benieuwd en houden jullie uiteraard weer op de hoogte (warning: ons kennende zal het vast weer even duren ;)

Veel liefs,

Gielis en Anne

PS. In de social media flow is het gebruikelijk om alleen te laten zien wat leuk en gaaf was. Hier doen we natuurlijk met deze blog ontzettend aan mee. Want ja, hoe leuk is het te lezen over onze mindere dagen? Nee niet leuk dus, maar zoals jullie zullen begrijpen zitten ook die dagen er tussen en willen we soms ook best graag even in Nederland zijn om jullie te zien, voor de gezelligheid maar ook als er dingen gebeuren die jullie en ons aan het hart gaan. Dat gezegd hebbende… tot de volgende blog!

1. Erna en Peter:
    5 mei 2017
    Hoi Anne en Gielis. Ja het klopt dat we natuurlijk de leuke verhalen willen horen, maar heel soms zouden we ook de mindere verhalen willen horen zodat we ook iets minder jaloers hoeven zijn. Nee hoor, flauwekul, heerlijk daar toch, geniet lekker verder.
    Kunffel van ons
  2. Roy:
    5 mei 2017
    Mooi verhaal weer! Gaaf om te lezen hoe jullie reizen! Wij hebben het nooit aangedurft om het straat voedsel te proberen. Overigens ziet dat geitje vangen er op de foto al hilarische uit, ik neem aan dat dat ook gefilmd is. Ben toch wel ernstig benieuwd naar dat filmpje als jullie terug zijn!!! haha.
    Have Fun!
  3. Papa Fred:
    5 mei 2017
    Prachtig. Ziet er prachtig uit. ik wil ook streetfood!!! Tot later.
  4. Phil:
    Hey guys,

Nice story very well written ;). Was great meeting you on your adventure in the far north. We're being roasted in Myanmar for over a week now and that gloriously soaked and cold evening in Nam Dam feels at least like three Buddhist lives ago.

Enjoy China!

Groetjes,
    Kim+Phil
  5. Phil:
    5 mei 2017
    Oh and btw: that picture of the four children would be amazing with a sepia filter ;)
  6. Myriam van der Heijden (Esch):
    5 mei 2017
    Wat is jullie conclusie? Verschil in levensstandaard.. Laten wij ook buitenlanders toe om kopje thee te drinken? Hebben zij er iets aan dat hun leven, uit voor ons het ... tijdperk, wordt beschreven..?
    Als je meemaakt wat jullie zien en ervaren.. (helpt het als wij ze 'teachen' ?) Wij zoeken leven op andere planeten zonder oorlog en winst van kennis in decsamenleving! Deze mensen moeten nog 'overleven' ! Knap (of ..) dat jullie vertrouwen hebben in hygiëne en het voedsel van straat-karretjes! Kom a.u.b. gezond terug!!! LIEFS Myriam
  7. Eveline:
    5 mei 2017
    Wow, wat een bijzondere reis vol mooie indrukken! Erg leuk om zo te lezen wat jullie doen en meemaken.
    Heel veel plezier gewenst vanuit Rotterdam. Groetjes, Eveline
  8. Wilma van der Hoeven:
    Hoi Gielis en Anne,
    Prachtig de verhalen en de foto's. Indrukwekkend hoor. Leuk om dit zo mee te krijgen.
    Ben benieuwd hoe het er aan toe gaat in China. Geniet er samen nog heel van.
    groetjes
    Wilma van der Hoeven
  9. Hennie van der heijden:
    6 mei 2017
    Lieve luitjes, wat geweldig jullie reis belevingen en dat ik daar ook van mee mag genieten! Heel bijzonder! Ik geniet hiervan. Wat een geweldige ervaring met diverse mensen contact te maken.
    Lieve groetjes en geniet van alles wat op je pad komt! Hennie
  10. Jones:
    7 mei 2017
    Dag Gielis en Anne, dank jullie voor de mooie reisbeschrijving. Blijf goed op jezelf passen! Groetjes Jones
  11. Alex en Inge:
    7 mei 2017
    Wat een gaaf avontuur met de motorbike door Noord-Vietnam!! Alleen lijkt het ons niet heel handig om die op je slippertjes te rijden ;-). Wij zijn ook wel benieuwd naar t filmpje van 'Grab a Goat' als jullie terug zijn :-D
  12. Eveline, Heleen en Jander:
    Hoi Gielis en Anne,
    Wat een geweldig avontuur en wat ongelofelijk gaaf om al jullie verslagen te lezen en de mooie foto's te zien.
  13. Myriam van der Heijden (Esch):
    Hoi , hoi Gielis en Anne,
    Volgens mijn info is het bij jullie 5 uur later nu (dus 9.00 u) en sta je op vertrek naar China! Wens jullie een fijne voortzetting van de vakantie/wereldreis. Wel een vraag: ik lees op jullie reisblog alle reacties van vrienden en familie. Nu ontvang ik sinds kort de reacties van de familie ook in mijn mailbox.
    Kan je dat veranderen? Dus liever niet naar mijn mailadres.
    Groetjes, tot horens weer ! Myriam
  14. Thilde:
    8 mei 2017
    Wat een fraaie vergezichten! Inderdaad meditatielandschappen. Dat samen koken ziet er wel prima uit. Blijf bij het echte streetfood toch maar attent op wat je neemt, en waar. De varkens die uit het schuurtje hangen, die lijken heel wat ondernemender dan de Nederlandse. Jullie terechte opmerking over de mindere dagen... ja, die heb je thuis ook, hè? En over zo'n lange periode... onvermijdelijk (en hoort er gewoon bij). Inmiddels zijn jullie in het grootschalige China. Dat brengt vast en zeker ook veel moois. Hartelijke groet.
  15. Martin en Maria:
    8 mei 2017
    Geweldige verhalen wederom, het blijft leuk om te lezen wat jullie allemaal doen en meemaken, ver weg van de toeristische plekken. (Grab a goat was wel iets geweest voor de kinderfeestjes vroeger, haha).
    Geniet nog van jullie tijd in China, we horen het graag weer van jullie.
    Lieve groetjes, Maria en Martin
  16. Athalia:
    10 mei 2017
    Mooie avonturen weer Gielis en Anne!! Benieuwd naar jullie treinreis de bergen in. Geniet er van. Groetjes, Athalia
  17. Marlon:
    12 mei 2017
    En zoals het jullie niet echt in de genen zit om flink te bloggen, zit het mij vooral in de genen om jullie verhaal pas een week na dato te ontdekken en te lezen haha....maar niet minder leuk om te lezen natuurlijk! :-) Ik moest stiekem wel lachten om jullie foto op de motor, charming haha. Maar hele mooie verhalen hebben jullie weer toe mogen voegen, top! Geniet ervan! X Loontje en Mark
  18. Marjan Leensen:
    13 mei 2017
    Eten van de straat,wij kunnen jullie straks alles voorschotelen!!
    Weer mooie verhalen. Wat een stoer stel zijn jullie.liefs Jan en Marijke
  19. Ineke:
    21 mei 2017
    Hoi Gielis en Anne,
    Ik lees jullie verhaal net pas. Wat een ervaringen zeg. Alleen hond eten lijkt me niet echt alles.....Leuk om all
    jullie belevenissen te lezen. Geniet er maar van !!
    Groetjes Marcel Ineke
  20. René & José:
    21 mei 2017
    Hoihoi, ik krijg nog steeds geen bericht van een nieuwe blog maar kijk effe en ja hoor er is er weer een en wat voor één! Wat een prachtige stoere reis maken jullie mee en wat een levenservaring moet dit zijn. WoefWoefKwispel ga ik even verbannen als vegetariër, maar het lijkt me wel een raar idee dat te eten. Ondertussen hebben jullie alweer een paar weken China erop zitten en ook dat zal weer zo divers zijn. Emiel heeft daar niet de beste ervaringen qua werkvloer gehad maar wel weer hele lieve herinneringen door de plaatselijke mensjes daar. Ik ben stik-schieuwnierig naar het volgende blog maar snap de Zennn-schrijfhouding van jullie heel erg. Ik stuur jullie vanuit een redelijk-mooi-weer-hebbende Millingen een dikke knuffel van ons!
  21. Mandy:
    5 juni 2017
    Zooo super mooi gaaf en vooral heel bijzonder wat jullie allemaal mee maken.
    Blijf intens genieten. Spaar mooie herrineringen;).

Dikke knuffel voor jullie samen.
    Liefs Mandy