China en Tibet

4 juni 2017 - Lhasa, China

Lieve allemaal,

Terwijl bij jullie in Nederland het zonnetje de afgelopen maand steeds meer is gaan schijnen, is bij ons de temperatuur in rap tempo gedaald, hetgeen komt doordat wij in hoogte flink zijn gestegen! Dit heeft alles te maken met ons bezoek aan Mount Everest Base Camp, op een luttele 5200 meter hoogte.

Maar voordat we daarover vertellen, even terug naar het begin: de vorige keer vertelden we jullie over ons Noord Vietnamese avontuur – nou, vanuit Hanoi pakten we de trein naar het grote China…

China: verwachtingsmanagement

Tegen onze verwachtingen in verliep onze nachtelijke treinreis naar het grote China redelijk vlekkeloos (afgezien van het af en toe in en uit moeten stappen voor paspoort- en bagagechecks). En dit was pas het begin, want in nog veel meer gevallen bleken de verwachtingen die we over dit land hadden (soms gelukkig) niet te kloppen:

• China is vrij groot:
    ​Als lezer zal je nu denken: ja dat had ik jullie zo ook wel kunnen vertellen! Ja, we wisten natuurlijk wel dat China een groot land is, maar pas als je er doorheen reist merk je hoe uitgestrekt het daadwerkelijk is. Je pakt de kaart erbij, ziet dat het volgende “stadje” (van 5 miljoen inwoners) een centimeter verderop ligt, en denkt: doen we even! Vervolgens blijkt dat stadje 400 km verderop te liggen. Een meevaller is dan weer dat ze op sommige trajecten bullet trains hebben die zomaar de 350 km per uur aan tikken. Sommigen van jullie rijden dit misschien op de Duitse snelweg, maar vergeleken met onze NS boemeltreintjes gaat dit toch aardig rap
  • China is lastiger te bereizen dan verwacht:
    We moeten eerlijk zijn: dit komt vooral door onszelf. In voorgaande landen waren we eraan gewend geraakt om off the beaten track te gaan, maar zodra je in China de grootste toeristische attracties links laat liggen en je eigen plan wil trekken kom je in de problemen. Dit begint al met de grote taalbarrière: niet alleen spreekt men in de doorsnee hotels werkelijk 0,0 Engels (en waarom zouden ze, er komt nooit een Westerling en het Chinese toerisme is groot genoeg), ook werkt de helft van onze websites niet in China. Dan kom je er opeens achter hoeveel je googelt en hoe hulpeloos je bent als google (maps) niet werkt. Ook mogen we als buitenlanders in sommige steden en dorpen niet komen en mogen we in 90% van de hotels buiten de toeristische centra niet overnachten.
  • Chinese mensen zijn aardiger en behulpzamer dan verwacht:
    Gelukkig zijn de Chinese mensen ontzettend aardig en hebben we veel hulp gekregen om toch op de plaatsen te komen waar we wilden zijn. Zo zijn we onder andere naar Chengyang en Qianyang geweest. Dit zijn twee authentiek Chinese dorpjes met rode lantaarns, witte muren met Chinese tekens en zeer indrukwekkende bruggen volledig van hout gebouwd zonder ook maar een spijker te gebruiken. Dorpjes waar je als buitenlander zelf een attractie bent (zie ook de foto’s).
  • Pretparktoerisme:
    Dat dorpjes, steden of plaatsen authentiek of buiten de (voor ons) gebaande paden liggen, betekent overigens niet dat ze niet toeristisch zijn. De Chinezen hebben namelijk het talent om van ALLES wat mooi is een toeristische attractie te maken. Denk aan mooie oude stadjes maar ook een mooie berg, een mooi plein etc. Niet gelogen: Al deze plekken omringen ze met een hek, zetten er een ticket office voor, voegen wat souvenir shopjes en straattheater toe en de plek is klaar voor (Chinese) toeristen. Voeg daarbij dat alle attracties ‘s avonds volledig oplichten in alle kleuren van de regenboog en China is in onze nuchtere Nederlandse ogen net één groot pretpark.

Tibet

Na twee weken China reden we met de hemeltrein (zo genoemd omdat hij over 5000 meter gaat) naar Tibet: “het dak van de wereld”. Tibet is een groot plateau met een gemiddelde hoogte van ruim 4000 meter boven zeeniveau. In Tibet hebben we 12 dagen met een groepsreis rondgetrokken (6 deelnemers, 1 guide, 1 chauffeur), hetgeen door de Chinese overheid verplicht wordt om als buitenlander Tibet in te mogen. Na al het zelfstandige reizen was het best even wennen om ons te voegen naar de georganiseerde reis. Gelukkig maakte de leuke groep, de Tibetaanse gids met ontzettend veel kennis en de prachtige natuur en cultuur van Tibet dat dit uiteindelijk goed gelukt is. In Tibet had ons programma grofweg drie etappes:

1. Lhasa (hoofdstad Tibet)
    Dit is een stad die we niet snel zullen vergeten! Dit kwam vooral door onze eerste kennismaking met de enorme Tibetaanse toewijding aan het Boeddhisme. Zo zie en hoor je ze constant mantra’s opzeggen en lopen ze kora’s (rondjes) om belangrijke tempels heen met soetrakettingen en gebedsmolentjes in de hand. Ook de kloosters en tempels die de Tibetanen hebben gebouwd zijn prachtig. Als je voor het eerst Potala Palace ziet sta je echt wel even met open mond te kijken. Dit paleis, dat op een heuvel gebouwd is en 1000 kamers heeft, is de eigenlijke residentie van de 14e Dalai Lama die nu gevlucht is. Om dit indrukwekkende gebouw vanuit de hele stad te kunnen zien, mogen de gebouwen binnen 10 km van het Potala niet hoger dan 5 verdiepingen zijn.

2. Platteland van Tibet
    Meteen wanneer je Lhasa uitrijdt, wordt de bebouwing en bevolkingsdichtheid een stuk minder. Tibet bestaat dan voornamelijk uit veel bergen met daartussenin kleine nederzettingen van Tibetaanse boeren. Zij verbouwen voornamelijk gerst of hoeden Yaks. De huizen in Tibet hebben allemaal een zelfde soort bouwstijl (zie ook foto’s) en worden rijkelijk gedecoreerd met prayerflags, de kleurrijke vlaggetjes die je hier overal ziet. Ook móet er op ieder huis een Chinese vlag staan van de overheid, iets wat alleen voor Tibetanen geldt…

3. Mount Everest
    Naast de kennismaking met de Tibetaanse cultuur en het Boeddhisme hebben we in Tibet ook prachtige natuur gezien. Tibet kenmerkt zich door veel bergen, prachtige bergmeren, kale vlaktes en… natuurlijk de hoogste berg ter wereld: de Mount Everest (a.k.a. Mount Qomolangma). Samen met onze groep zijn we naar Basecamp 1 gelopen, oftewel een uitzichtpunt 300 meter voor het officiële basecamp want verder mag je niet om de klimmers niet te storen. Nooit gedacht dat deze tocht van 8 km retour zo pittig zou zijn! Toch was dit wel het geval voornamelijk door de hoogte (5200 meter boven zeeniveau) en de daarmee gepaarde beperkte hoeveelheid zuurstof (50% minder dan normaal – daar kunnen Linda, Roos en Jessica nog een puntje aan zuigen!). Terug bij ons guesthouse op 5000 meter hoogte konden we gelukkig genieten van een kopje Yakmelkthee en kregen we 3 dekens om de nacht van -15C te trotseren.

We kunnen nog zoveel meer over Tibet vertellen (cultuur, politieke situatie), maar deze blog wordt veel te lang, en jullie moeten weer aan het werk (ja, we hebben je wel door, in de baas z’n tijd… ;). Voor nu heel veel liefs, en oja, nog bedankt voor alle reacties de vorige keer, want dat wordt nog steeds gewaardeerd!

Gielis en Anne

1. Roy:
    6 juni 2017
    Deze keer kan ik heel kort zijn: SUPER GAAF!!!
    Zo'n mooie en herkenbaren foto's en verhalen!
  2. Ron:
    6 juni 2017
    Wauw, wat een mooi verhaal weer!!
    5 juni met de familie moeders verjaardag ge4d en iedereen zag er stralend en gezond uit!! Het weer was wéér top en er was drank en eten in overvloed. liefs en hef fun!!
    Ron.
  3. Dennis:
    6 juni 2017
    Ik heb er wederom van genoten, veel plezier op het laatste stukje van de reis
  4. Eline:
    6 juni 2017
    Leuk om weer iets van jullie te lezen en te zien! Geweldig wat jullie allemaal meemaken! Geniet er nog van!!
  5. Franny:
    6 juni 2017
    Wow Wow Wow !!! ADEMBENEMEND (ik ben er even thuis voor gaan zitten en niet in de baas z'n tijd :-) Die prachtige foto's verdienen het om helemaal op je in te laten werken. Nog heel veel reisplezier lucky basterds!
    Liefs, Franny (en zeker tot in jullie B&B!)
  6. René & José:
    6 juni 2017
    Jeetje wat een prachtige reis maken jullie mee en hoe indrukwekkend en ontroerend de foto's zijn. Jullie zien er mooi en relaxed uit zo samen en met de mensen om jullie heen. Ook bij die mensen zullen jullie indruk gemaakt hebben dat kan niet anders. Linda, Roos en Jessica zal vast iets zijn wat ik zou moeten weten maar helaas mijn blondheid zit me daar danig in de weg of is het de overbekende generatiekloof misschien? Geniet nog van alles, de wereld is prachtig als we het willen zien, liefs en knuffel van ons X
  7. Marjan Leensen:
    6 juni 2017
    na een geslaagde familiedag hebben we jullie wel gemist,zeker bij de korfbalpaal.Maar hoeveel meer en interesanter is julli reis. Jullie verhalen lezen nu al als een boek!1 Nog vele nieuwe ervaringen en tijdens de zonnewende op 21 juni proosten we op Anne,s geboortdag!!!
  8. Papa Fred:
    6 juni 2017
    Geweldig. En jullie zien er goed uit.
    Leuk om weer wat van jullie te horen en te zien.
    Liefs
  9. Alex en Inge:
    6 juni 2017
    Super gaaf!!! Maar, watskeburt met Gielis z'n 'heilige' kapsel?!?! Nog heel veel plezier van ons. xxx
  10. Jose:
    6 juni 2017
    Hoi Anne en Gielis, wat n geweldige, indrukwekkende reis maken jullie toch. Het is echt genieten vd verhalen en de prachtige foto's van jullie. Heb net n boek gelezen getiteld KI van Hans Peter Roel. Het gaat over een geslaagde zakenman, maar met een burn-out die zijn rust nu zoekt in de bergen met monniken, gebedvlaggetjes en gebedsmolen. Nu ik de foto's heb gezien, zie ik het nog beter voor me.
    By the way Gielis, het korte kapsel staat je goed!!

Veel plezier nog en tot de volgende blog, liefs Henk en Jose.
  11. Inge:
    7 juni 2017
    Super gaaf!!! Tibet natuurlijk een unieke ervaring, maar ik zou zelf zeker ook eens naar zo'n authentieke Chinese stad willen! Veel plezier bij het laatste deel van de reis!
  12. Phil:
    Hey guys,

Thank you for the great post. Reading your blog, it almost feels like we're with you on your amazing adventures. You've got some amazing writing there :)
    Your vivid descriptions of China were super interesting to read. We've experienced that Myanmar was similar in the sense that, as a foreigner, you couldn't really walk off the beaten track and you wouldn't be allowed to stay in quite a number of hotels. Luckily there were no Chinese tourists though ;). We were a bit jealous to read about the bullet train as the quality of transportation decreased significantly after leaving Vietnam :D.
    If we're not mistaken, you will soon go back home. Perfect timing, considering that summer should have arrived by now in Europe. We are enjoying our last days on Bali and are very sad that we too will have to go home soon.

Groetjes,
    Kim+Phil
  13. Thilde:
    7 juni 2017
    Erg blij weer iets van jullie te horen! Zo, Gielis, daar zat je dan onder een portret van de Grote Roerganger, blijkbaar nog steeds een idool daar. Alle landschapsfoto's zijn echt geweldig mooi, maar de werkelijkheid zal dus wel nog mooier zijn. Wat een fantastische heldere luchten in Tibet! Mijn wandelschoenen zijn toevallig van yak-leer, tenminste dat stond er op toen ik ze kocht; zou dat leer helemaal uit Tibet komen? Ben benieuwd of jullie ook thee met boter hebben gedronken, dat lijkt me niet smakelijk maar misschien helpt het tegen de kou.
  14. Daan:
    8 juni 2017
    Blijft super tof! Alleen de verhalen en foto's al, kan me haast niet voorstellen hoe uniek jullie echte reisbeleving dan moet zijn. Geniet er nog van! (Trouwens: Marijke en Ronnie hebben hierboven al even onze eigen 'familiedagblog' verzorgd. Als het goed is, zijn de foto's inmiddels ook in Azië beland. Krijgen jullie ook mooi even een indruk van de cultuur en situatie op het VVLK-veld afgelopen maandag;)
  15. Marlon:
    Gaaf!!!! :-)
    En Gielis, dat nieuwe kapsel, had je dat niet een maand of 4 eerder kunnen doen, scheelt je weer je 'beroemde' pot gel a 1kg mee schouwen ;-)
    Maar jullie zien er goed uit en zo te zien genieten jullie volop, maar laten we eerlijk zijn: jullie mogen toch echt wel weer terugkomen voor een gezellige date!
    Xjes uit Tilburg (netjes in de pauze even gelezen haha)
  16. Marlon:
    8 juni 2017
    Trouwens, ik ken wel iemand die wekelijks op de Duitse snelweg zo'n Chinese bullet trein nadoet! Dat is het hem dus, ik dacht dat ie te veel naar F1 keek, maar het is de trein!
  17. Jones:
    8 juni 2017
    Hoi Gielis en Anna, wat doet jullie mooie beschrijving me weer denken aan mijn eigen korte maar voor mij indrukwekkende reis in 2010 naar Shanghai en Hanghzou. Veel elementen die jullie benoemen herken ik, de snelle treinen, de aardige mensen en -ook in China nog steeds- de sfeer op het boeddhistisch tempelcomplex bij het Westlake in Hangzhou, het ‘oord voor de ziel’. Nog een behouden voortzetting van jullie mooie reis! Lieve groet van Jones.
  18. Martin en Maria:
    8 juni 2017
    Het is in een woord weer GEWELDIG, jullie verhaal EN foto's.
    Het is zoveel en zo mooi en bijzonder, hoe gaan jullie dit allemaal voor jezelf straks plaatsen en onthouden? Gelukkig hebben we de foto's nog, haha.
    Geniet er nog van samen en tot jullie volgende verhaal.
    Ook namens Martin natuurlijk. Liefs Maria
  19. Fana:
    9 juni 2017
    Oeps betrapt, maar alleen in de baas zn tijd heb ik de rust om te lezen ;-). Ziet er weer prachtig uit allemaal! Geniet er nog even van! Dikke kus ook van paul cas en lise uiteraard.
  20. Wilma van der Hoeven:
    9 juni 2017
    Wederom indrukwekkend en prachtig.
    Geniet er samen nog van.
  21. Nina IJsvelt:
    10 juni 2017
    Wauw wat een gave foto's! Geniet van jullie prachtige reis!
  22. Ellen:
    11 juni 2017
    Hallo Gielis en Anne. Leuk verhaal. Ik herken er veel van, na al 15 keer in China en Tibet gereisd te hebben. En ik blijf het daar prachtig vinden, en dan vooral Tibet en de Tibetaanse gebieden in Chinese provincies. Ik volg dan ook reisverhalen van anderen over China en Tibet en kwam daarbij jullie verhaal tegen. 12 dagen reizen in Tibet is meer dan de meeste reizigers doen en het geeft je wel de gelegenheid om wat meer van Tibet te zien en ervaren. En de Tibetanen zijn zulke aardige en bijzondere mensen met een heel bijzondere cultuur. En de herinneringen blijven altijd bij je. Zelf ga ik in oktober weer in China (Yunnan) rond reizen.
  23. Carlijn:
    13 juni 2017
    Jullie zien er uit als echte wereldreizigers, heerlijk om te zein! En Gielis je nieuwe kapsel vind ik een blijvertje hoor :-) Dikke kus voor allebei!
  24. Mandy:
    Heee lief vriendinnetje!

Gefeliciteerd met je verjaardag! Maak er samen een leuke dag van daar
  25. Gerrie van Raaij:
    Lieve avontuurlijke nicht,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Ik hoor nog niets over de terugreis, maar ....
    de dagen worden na vandaag toch echt weer korter,
    Vanavond vier ik in de theetuin in Millingen de langste dag,
    en proost op jouw verjaardag.
    liefs van tante Gerrie.
  26. René & José:
    21 juni 2017
    Lief zomerkind, gefeliciteerd met je verjaardag, leuk dat jullie allebei jarig zijn op deze bijzondere reis. Gielis, Ton en Brigit ook proficiat met Anne. Geniet nog maar lekker van deze geweldige reis, met een dikke knuffel, René en José X
  27. Bram:
    22 juni 2017
    Wow, gave foto's, guys! Die zeggen eigenlijk al meer dan genoeg. En dan te bedenken dat het in het echt vaak nog veel vetter is :-)

An: Nog gefeliciteerd! Ik heb er gister 1 op je gedronken.
    Gielis: Ik ben fan van je coup, alleen jammer dat je dit niet aan het begin van je reis hebt gedaan. Is behoorlijk makkelijk, he? :-)
  28. Hennie van der heijden:
    23 juni 2017
    Fantastisch! Wat een mooie wereldreis maken jullie en wat zijn er mooie mensen en culturen op deze wereld!
    Lieve groetjes, Hennie
  29. Jeroen Schepers:
    29 juni 2017
    Super mooie foto's en een dito verhaal erbij! Dit wordt zeer gewaardeerd op de eerste dag werken na een lange sabbatical :) Groetjes en Jeroen, Inge en Raf!