De finali: Nepali speciali

6 juli 2017 - Kathmandu, Nepal

Lieve allemaal,

Het moest er een keer van komen: aan alles komt een eind en zo ook aan deze mooie reis. Daarom bij deze… (tromgeroffel!)… onze laatste blog!

Nepal was in vele opzichten een perfect laatste hoofdstuk van onze trip. Oké, je moet soms 20 uur in een bus zitten (als je waarde hecht aan persoonlijke ruimte heb je pech gehad, je zit gewoon half bij elkaar op schoot) en ook moet je opletten waar je gaat eten (we hebben adviezen van andere backpackers opgevolgd en onze tendens om elk straattentje uit te proberen wijs aan de kant gezet), maar voor de rest is het een heerlijk land omdat:

• Bijna alle Nepalesen (een beetje) Engels spreken, wat het makkelijk maakt om dingen te regelen.
  • Het land behoorlijk zen/relaxt is, iets wat wij inmiddels aardig zijn gaan omarmen.
  • Nepal fantastische en afwisselende natuur heeft. Van olifant tot bergfazant, er is voor ieder wat wils.

Dat laatste zit als volgt: als je Nepal van noord naar zuid doorsnijdt en je kijkt naar de hoogteverschillen, dan is het land net een steile trap: In het noorden ligt het Himalaya-gebergte en nog geen 200 km naar het zuiden, op de begane grond, vind je de Nepalese Jungle. Beide gebieden spraken tot onze verbeelding, dus voor de laatste keer pakten wij onze volledige reisinboedel (boots en dikke vesten voor het noorden, flipflops en shirtjes voor zuiden) en gingen op avontuur.

ABC

Een van de meest bekende gebergtes in de Nepalese Himalaya is het Annapurna Gerbergte. Het bevat een aantal toppen – welke goddelijk worden beschouwd door de Nepalesen - waarvan de hoogste de Annapurna I. Dit is met ruim 8000 meter de op negen na hoogste berg van de wereld, maar dodelijker dan de Mount Everest: 1 op de 2 mensen die de top bereikt heeft (!) is nooit levend thuisgekomen.

Maar genoeg feitjes. Wij dachten: Mount Everest Base Camp hebben we al gezien in Tibet, wij gaan het Annapurna Base Camp oftewel ABC bezoeken (op 4200 meter hoogte – oke laatste feitje dan). Heen en terug hebben we hier 10 dagen over gedaan en de views waren adembenemend! Het lager gelegen gebied bestaat uit bossen, rivieren en watervallen (ideale douche!), terwijl de hoger gelegen gebieden zich kenmerken door grasland, prachtige bloemen en sneeuwtoppen - zie ook de foto’s en het filmpje voor een impressie. Tel daarbij op de eenvoudige maar charmante guesthouses en de dieren (felgekleurde vogels en wilde apen) en het plaatje is compleet!

Bardia National Park

Nadat we onze benen wat rust hadden gegeven werd het tijd om de malariatabletten tevoorschijn te halen en ons op te maken voor onze volgende bestemming: Bardia National Park in het zuiden van Nepal! Dit park is niet het grootste nationale park van Nepal, maar bevat wel de grootste diversiteit aan tropische plant- en diersoorten. Aangezien wij, afgezien van wat verwaterde scouting-ervaring, weinig verstand hebben van overleven in dit soort gebieden, schakelden we de hulp in van Mr. B. en zijn familie. Hij bezit namelijk een gelijknamige lodge aan de rand van het park (Mr. B’s place) en zowel zijn vrouw als kinderen zijn gecertificeerde gidsen in het gebied. Na een grondige uitleg over hoe we moesten handelen bij een aanval door een wild dier (neushoorn = zigzag rennen en lawaai maken, tijger = in de ogen blijven kijken en achteruit lopen, olifant = gewoon heeeel hard weg rennen), konden we op pad.

Gehuld in ranger-kledij (het oog wil ook wat) hebben we het reservaat zowel per raft als te voet verkend, waarbij we wilde olifanten, neushoorns, krokodillen, herten, apen en hele bijzondere vogels gezien hebben. Ook vonden we sporen van de tijger, maar het beestje liet zich in deze tijd van het jaar (moesson, dus hoog gras) helaas niet zien. Gelukkig hadden we wat tijgernootjes bij ons om dit gemis te compenseren. Daarnaast hebben we het elephant breeding centre bezocht en een dorp van de lokale stam, de Tharu. Al met al hele bijzonder ervaringen!

Nog een paar nachtjes slapen…

En dan vliegen wij terug naar Nederland! Terugblikkend op onze reis voelen we ons enorm rijk dat we dit hebben kunnen doen. Ook zijn we dankbaar: we hebben ons geen moment onveilig gevoeld, zijn gezond gebleven (even afkloppen voor de laatste dagen!), zijn nooit bestolen of spullen verloren (we tarten het lot dus nog een keer afkloppen!) en nemen zó ontzettend veel mooie ervaringen mee naar huis. We kijken dus met een heel goed en tevreden gevoel terug op onze reis.

Ook zien we weer uit naar onze terugkomst. Allereerst om jullie weer te zien natuurlijk!(onze ouders krijgen uiteraard de eerste dagen de “primeur” ;) Maar ook zien we uit naar: een boterham met kaas, slapen zonder muggennet, een schone douche, lekker ruikende was, geen afval op de straten en… de Nederlandse gezelligheid die volgens ons nergens ter wereld te evenaren valt!

Veel liefs en tot snel,

Gielis en Anne

1. Hester:
    6 juli 2017
    Wat weer een heerlijk verhaal.. Gave avonturen waar ik nog veel meer over wil weten!! En als ik lees dat het nog maar een paar nachtjes slapen is krijg ik tranen in mijn ogen (heerlijk die hormonen;)). Wat heb ik zin om jullie weer te zien! Geniet er nog van en we zien jullie snel!!
  2. Papa Fred:
    Prachtig.
    Tot snel.
    Papa
  3. Roy:
    6 juli 2017
    In feite zaten er echt veel feiten in je feitelijk verhaal. Feitelijk ben je 1 belangrijk feit vergeten te vermelden! Het feit dat 21 juni het annapurna gebergte niet zijn oorspronkelijke naam droeg. Het feit was wereldnieuws in nepal dat het gebergte voor 1 dag omgedoopt was tot het annepurna gebergte! Succes met de laatste loodjes en heel veel plezier met jullie thuiskomst! Tot snel.
  4. Brigit:
    6 juli 2017
    Wat een heerlijk verhaal weer en prachtige foto's !!
    En wat kijk ik uit naar jullie behouden thuiskomst!!
    Liefs Brigit
  5. Erna en Peter:
    6 juli 2017
    Geniet nog van de laatste dagen en tot snel. Goeie reis terug.
  6. Jose:
    6 juli 2017
    Heerlijk verhaal weer en mooie foto's en wat n geluk dat je "tijgernootjes" bij je had, hi, hi.
    Het zal wel ff wennen zijn voor jullie in het vlakke en drukke Nederland maar igg goede vlucht terug en tot ziens in het mooie Millingen!!
  7. Simon:
    6 juli 2017
    Ben ook zeer benieuwd. Leuke foto's weer, in het bijzonder die van jullie in de rivier!
  8. Diana:
    6 juli 2017
    WOW! Terwijl wij ons hier druk maken om het op tijd klaar zijn van alle lessen, opdrachten, toetsmatrijzen, beoordelingsformulieren, de OER en allerlei andere randzaken, beklim jij bergen met je lieve Anne.
    Ik hoop dat jullie deze reis samen voor altijd in je hart meedragen en wens jullie goede reis terug naar ons mooie, kleine, gezellige, zeikerige, druilerige, maar oh zo fijne Nederland!
    Goede reis, Diana
  9. Jones:
    6 juli 2017
    Mooie ervaringen. Geniet nog even en pas op jezelf. Goede terugreis!
  10. Wilma van der Hoeven:
    6 juli 2017
    Ik heb weer genoten van het prachtige verhaal en de foto''s. Ik wens jullie een goede terug reis.
  11. Iris:
    7 juli 2017
    Oh wat ben ik jaloers op jullie! Geniet van de laatste dagen en kom veilig weer terug. Tot snel! X
  12. Martin en Maria:
    7 juli 2017
    Als jullie weer een poosje thuis zijn zullen jullie je waarschijnlijk pas realiseren wat voor een fantastisch avontuur jullie beleefd hebben. Prachtig allemaal. Voor ons was/is het ook leuk geweest om jullie te volgen.
    Geniet nog van de laatste dagen en we zien jullie weer in Millingen.
  13. Martin en Maria:
    7 juli 2017
    PS: Anne, als je je na de thuiskomst een beetje begint te vervelen dan weet je uiteraard nog dat wij nog veel films met een goede recensie (nauwe straatjes) op de plank hebben liggen.
  14. Karlijn:
    7 juli 2017
    Wauw, geweldig mooie verhalen weer. En die foto's.....super, wat een plaatjes!
    Goeie reis en tot snel.

Liefs Karlijn xxx
  15. Marlon:
    10 juli 2017
    Wow wat een foto's!!! Niet normaal he! En wat gaat de tijd snel! Voor jullie heel vervelend maar wij vinden het toch echt wel weer tijd en heeeeel gezellig dat jullie er weer bijna zijn, wij kijken uit naar een date, het horen van jullie verhalen en het kijken naar jullie veel te bruine koppies! Tot snel. Xjes Mark en Marlon
  16. Ineke:
    15 juli 2017
    Zoals gewoonlijk dit verhaal wederom veel te laat gelezen (heb jullie inmiddels al gespot.....) Maar wat een ervaringen van een prachtreis daar kun je een leven lang over blijven vertellen !!
    Zie jullie binnenkort, vast en zeker op de Millingse kermis, hoe kneuterig kan het zijn......
    Gr. Ineke
  17. Nicole:
    15 juli 2017
    Wat een avontuur! Wat een verrijking! Prachtig! Jaloers! Welkom terug.
    En volgende reis al geboekt?? ;-)
  18. Franny:
    18 juli 2017
    Ik lees dat jullie al 'gespot' zijn. Veilig thuisgekomen dus. Top! En alweer aan het genieten van de Hollandse gezelligheid? Goed seizoen om weer aan te haken in NL. Hopelijk tot in het najaar in de B&B :-)
    En nu nog heel veel nagenieten van al jullie avonturen. Daar heb ne nog jaren plezier van !!! Zonnige groetjes, Franny